W trakcie planowania budowy domu dla wielu osób kwestią problematyczną staje się kwestia miejsca dla samochodu. Czy warto wydzielić z bryły domu metraż pod budowę garażu, a może lepszym rozwiązaniem jest postawienie dobudówki lub wiaty garażowej? Wszystkie te rozwiązania mają swoje plusy i minusy.
Plusy i minusy wiaty i garażu
Garaż w bryle domu posiada zasadniczą zaletę – jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Można wsiąść w auto bez wychodzenia z domu, co szczególnie się docenia podczas zimnych pór roku. Posiada jednak też dużą wadę – pozbawiamy naszego domu metrażu, który moglibyśmy przeznaczyć na inne pomieszczenia mieszkalne. Dlatego ci, którzy nie chcą garażu w domu, mogą zdecydować się na dobudowanie garażu wolnostojącego, ulokowanego przy bryle domu, bądź garażu stojącego blisko domu. Za oboma tymi rozwiązaniami przemawia kwestia dbałości o stan techniczny auta. Samochodu rano nie pokrywa szadź lub szron, jego wnętrze nie jest wychłodzone. Jednakże, żeby dostać się do takiego samochodu trzeba przejść przez podwórko, co dla niektórych może być niewygodnym rozwiązaniem. Budowa takiego garażu generuje także pewne koszty, choć nie są one tak duże, jak w przypadku garażu w bryle domu. Warto rozpatrzyć takie rozwiązanie jak wiata na samochody. Jest to chyba jedna z najtańszych budowli.
Wiatę stawia się szybko i może ona wyglądać bardzo efektownie, wpasowując się np. w estetykę i charakter naszego ogrodu. Wiata nie zajmuje dużo miejsca, a jej dach i konstrukcja może zostać zaprojektowana na wiele sposobów i z różnych materiałów (np. metalowa czy drewniana). Wiele osób obawia się, że wiata samochodowa nie ochroni naszego auta przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi, a karoseria samochodu szybko ulegnie zniszczeniu wskutek korozji. Co ciekawe, auto pod wiatą jest tak samo, a może nawet lepiej, chronione przed działaniem mrozu, wiatru czy deszczu. Na karoserii samochodu stojącego całą noc pod wiatą nie osadza się szron i nie wymaga ona zeskrobywania. Dach wiaty zapobiega szybkiemu oddawaniu ciepła do atmosfery. Ponadto wilgoć na karoserii auta stojącego pod wiatą nie skrapla się i nie zamraża wielokrotnie w ciągu nocy, tak jak ma to miejsce w garażach budowlanych. A takie wielokrotne zamrażanie ma destrukcyjny wpływ na stan techniczny auta. Wiata garażowa, tak jak wszystkie te miejsca postojowe samochodu, ma swoje złe strony. Do tak zaparkowanego samochodu, użytkownik auta również będzie musiał się przejść przez podwórko, nawet kiedy pada deszcz czy jest mroźno.
Można podsumować to wszystko stwierdzeniem, że kwestia wyboru metody garażowania auta, to kwestia indywidualna. Wszystko zależy od tego, jakimi środkami finansowymi dysponujemy, i od tego jak bardzo zależy nam na wygodzie, a jak bardzo na zwykłej funkcjonalności.